0048223970982

Olej silnikowy

Olej silnikowy

Szukaj produktu Marka auta

Kategoria:

Producent samochodu:

Dopuszczenie:

lepkosc:



Olej mineralny, syntetyczny czy półsyntetyczny?

Oleje silnikowe są kluczowe dla prawidłowego funkcjonowania podzespołów silnika naszego samochodu. Ich podstawowym zadaniem jest redukcja tarcia, ochrona przez korozją i utrzymywanie silnika w czystości. Wszystkie te właściwości przyczyniają się do zwiększenia wydajności silnika, a także wydłużenia jego żywotności. Oleje silnikowe tworzy olej bazowy, modyfikatory lepkości oraz pakiet dodatków o właściwościach uszlachetniających. Ze względu na rodzaj bazy olejowej oraz pakiet zastosowanych dodatków oleje silnikowe można podzielić na trzy grupy:

  • Mineralne,
  • Syntetyczne,
  • Półsyntetyczne.

Oleje mineralne mają najsłabsze właściwości i stosowane są zazwyczaj w starszych modelach silników oraz w sytuacjach gdy niewiadomo jaki olej był wcześniej używany w samochodzie. Oleje syntetyczne to obecnie najbardziej rozwijana grupa olejów silnikowych. Ten typ olejów zapewnia płynną pracę silnika nawet przy dużym obciążeniu oraz w warunkach wysokiej temperatury, co wynika z jego zmniejszonej lepkości. Oleje syntetyczne są doskonałą ochroną dla elementów jednostek napędowych. Stosując oleje syntetyczne mamy pewność, że rozruch samochodu zimą będzie łatwiejszy, a silnik będzie przez długi czas utrzymany w czystości. Oleje silnikowe syntetyczne skierowane są do samochodów nowszych generacji. Wyróżnia je także większa stabilność termiczna oraz paliwooszczędność. Ostatnią grupą olejów są oleje półsyntetyczne, które stanowią połączenie cech olejów syntetycznych i mineralnych.

Właściwy dobór lepkości

Kolejnym kryterium podziałów olejów silnikowych jest ich lepkość, czyli opory oleju przed płynięciem. Oznaczane są one różnymi wartościami np. 5W-40, 15W-40. Podział olejów jest zgodny z klasyfikacją SAE. Wartość z literą W wskazuje na lepkość oleju w niskich temperaturach, natomiast indeks bez litery W, to lepkość w temperaturach wysokich. Im niższa wartość lepkości, tym opór oleju jest mniejszy, a to przekłada się na zredukowane straty mocy silnika. Wysoka lepkość daje inne korzyści – im wyższa lepkość, tym lepsze zabezpieczenie elementów silnika przez zużycie i wydłużona jego żywotność. Dobierając olej od samochodu należy kierować się wymaganiami producenta auta. Im nowsza konstrukcja silnika, tym bardziej zaawansowany technologicznie olej należy stosować. Szeroki wybór olejów w różnych klasach lepkości i od różnych producentów, zarówno światowych gigantów, jak i mniejszych firm, posiada w swoim asortymencie sklep 12opony.pl.

Typ silnika a olej

Jeśli jesteś posiadaczem samochodu napędzanego LPG musisz pamiętać, że w przypadku takich silników zalecana jest eksploatacja oleju krótsza o około 25% niż w przypadków zwykłych silników benzynowych. Wynika to m.in. z tego, że przy LPG pakiety dodatków do oleju szybciej się wyczerpują. W przypadku silników benzynowych i Diesli, oleje silnikowe są uniwersalne i w większości spełniają normy zarówno do jednych, jak i do drugich. Różnice w olejach obserwuje się jednak ze względu na konstrukcję silnika, np. wyposażenie w filtr DPF lub pompowtryskiwacze.

12opony.pl - oferta przez Delticom AG 16.06.2019 07:46